In deze leeropbrengst reflecteer ik op projecten uit het tweede jaar van mijn studie journalistiek. Dat doe ik door alle projecten van het verbredingsjaar langs te lopen en de feedback op projecten te bespreken en erop te reflecteren. De projecten zijn in volgorde van mijn studietijdpad: Nieuwsredactie (NR), Buitenlandredactie (BR), stage, Onderzoeksredactie (OR) en Mediaredactie (MR). Per project zal ik benoemen welk cijfer ik heb gekregen, wat de feedback hierop was en wat ik met de feedback heb gedaan. In de conclusie vat ik de projecten en feedback samen.

Nieuwsredactie

Voor Nieuwsredactie behaalde ik een acht. Als feedback kreeg ik dat ik een gedreven redactielid ben geweest op de nieuwsredactie en dat ik betrouw was. Ik werkte zelfstandig en dit werd gewaardeerd door de docenten en co’s.

Als ontwikkelingspunt kreeg ik terug dat ik koppig en eigenwijs kon zijn. Ondanks dat dit een goede eigenschap voor een journalist is, is het belangrijk dat ik leer om informatie en tips aan te nemen van mensen. Niet alle koppige keuzes hebben goed uitgepakt op de Nieuwsredactie. Zo wilde ik acht minuten van een podcast transcriberen zodat ik exact wist wat de presentatoren zeiden. Ondanks dat verschillende co’s adviseerden om niet te veel tijd te steken in het transcript, wilde ik dit per se afmaken. Achterafgezien had ik inderdaad beter niet al die tijd kunnen steken in iets dat later niet heel belangrijk bleek. Ze waardeerden mijn eigenzinnigheid, maar in volgende projecten moest ik een betere balans vinden tussen eigenwijsheid en dingen aannemen.

Ik kreeg ook feedback op de competentie ‘publieksgerichtheid’. Deze competentie kon tijdens NR beter. Ik dacht te veel vanuit mijn eigen idee en verloor daar bij het belang en de behoefte van het publiek.

Buitenlandredactie

Voor Buitenlandredactie behaalde ik een acht. Als feedback kreeg ik dat me flexibel heb opgesteld en ‘niet alles had dicht getimmerd’. Daarmee werd gedoeld op mijn open houding naar het project. Met mijn projectpartner Koen heb ik een eerste plan om naar Frankrijk te gaan, toch niet door te laten gaan en we zijn weer vanaf nul begonnen. Dat was, zeker met mijn eigenwijsheid, lastig, maar wel het beste. We hebben geïmproviseerd en dat heeft geloond.

Stage

Voor stage behaalde ik een zes. Als feedback kreeg ik dat de stageplek hoog gegrepen was en niet helemaal wat ik had gedacht. Dat was jammer, omdat ik bijvoorbeeld niet heb kunnen produceren. Ik heb vooral de competentie ‘research’ laten zien. Doormiddel van mijn stageverslag heb ik duidelijk verteld wat ik heb geleerd van mijn stageplek en wat ik niet heb kunnen leren. Mijn stageplaats wilde een jongere doelgroep bereiken en daarvoor heb ik in mijn verslag aanbevelingen gedaan. Daarmee liet ik de competentie publieksgerichtheid zien.

Onderzoeksredactie

Voor Onderzoeksredactie behaalde ik een zeven. Als feedback kreeg ik dat ik meer onderzoekstechnieken had kunnen gebruiken dan ik heb gedaan. Door de situatie rondom corona en door het feit dat ik OR deels op stage heb uitgevoerd moest ik flexibel zijn en dat is gelukt.

Mediaredactie

Voor Mediaredactie behaalde ik een acht; een zeven voor het praktijkdossier en een negen voor het onderzoekdossier. Als feedback kreeg ik dat mijn onderzoek van hoge kwaliteit was, op een aantal details na. Zo had ik sommige theorie wat beter uit kunnen leggen. Mijn praktijkverslag had uitgebreider gekund. Ik heb twee journalisten gesproken en dat hadden er meer mogen zijn. Daarnaast heb ik het hele praktijkdossier in podcastvorm gedaan, iets dat niet goed paste bij het onderwerp datajournalistiek. Dat was visueel beter geweest.

Conclusie

Het jaar ben ik gedreven begonnen en geëindigd. De feedback tijdens NR om minder koppig te zijn heb ik van harte genomen. Tijdens BR heb ik geëxperimenteerd met opener en flexibeler zijn. Dat project heeft me een andere kant van mezelf als journalist getoond en voor in de toekomst het vertrouwen gegeven dat ik niet alles van tevoren hoef te weten. Publieksgerichtheid blijft een verbeterpunt. In de projecten na stage is dat geen competentie meer geweest en ik heb het daarom niet meer kunnen verbeteren. Tijdens stage ben ik goed gaan kijken naar het publiek van mijn stageplek. Ik heb publieksgerichtheid ontwikkeld, maar ik wil er volgend jaar beter in worden. Mijn stelligheid uit het eerste project heb ik inmiddels onder controle en ik merk wanneer ik overdrijf in mijn eigenzinnigheid. Dat heb ik laten zien met BR, waarin ik me openstelde voor andere ideeën dan die van mij.

5 thoughts on “Leeropbrengst verbredingsjaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *